Tuesday, August 16, 2011

12 Barisan di Akhirat



Suatu ketika, Muaz bin Jabal RA mengadap Rasulullah SAW dan bertanya; "Wahai Rasulullah, tolong huraikan kepadaku mengenai firman Allah SWT;


"Pada sangkakala ditiup, maka kamu sekalian datang berbaris-baris"(Surah An-Naba';18) 


Mendengar pertanyaan itu, baginda menangis dan basah pakaian dengan air mata. Lalu menjawab; "Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan kepada aku, perkara yang amat besar, bahawa umatku akan digiring, dikumpulkan berbaris-baris menjadi 12 barisan, masing-masing dengan pembawaan mereka sendiri..." Maka ditanyakan apakah 12 barisan tersebut:-


BARISAN PERTAMA - Diiring dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih: "Mereka itu adalah org2 yg sewaktunya hidup menyakiti hati jirannya, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KEDUA - Diiringi dari kubur berbentuk babi hutan. Datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih: "Mereka itu adalah org yg sewaktu hidupnya meringan-ringankan solat, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KETIGA - Mereka berbentuk keldai, sedangkan perut mereka penuh dengan ular dan kala-jengking. "Mereka itu adalah org yg enggan membayar zakat, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KEEMPAT - Diiringi dari kubur dengan keadaan darah seperti air pancutan keluar dari mulut mereka. "Mereka itu adalah org yg berdusta di dalam jual beli, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KELIMA - Diiringi dari kubur dengan bau busuk drpd bangkai. Ketika itu Allah menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di padang mahsyar. "Mereka itu adalah org yg menyembunyikan perlakuan derhaka takut diketahui oleh manusia  tetapi tidak pula rasa takut kepada Allah, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KEENAM - Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan. "Mereka adalah org yg menjadi saksi palsu, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KETUJUH - Diiringi dari kubur tanpa mempunyai lidah tetapi dari mulut mereka mengalir keluar darah dan nanah. "Mereka itu adalah org yg enggan memberi kesaksian di atas kebenaran, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KELAPAN - Diiringi dari kubur dalam keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kakai ke atas. "Mereka adalah org yg berbuat zina, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KESEMBILAN - Diiringi dari kubur dengan wajah hitam gelap dan bermata biru seementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh. "Mereka itu org yg makan harta anak yatim dgn cara yg tidak sebenarnya, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KESEPULUH - Diiringi dari kubur dalam keadaan tubuh mereka penuh dengan penyakit sopak dan kusta. "Mereka adalah org yg derhaka kepada org tuanya, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KESEBELAS - Diiringi dari kubur dgn berkeadaan buta mata - kepala,dan gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar sampai ke dada dan lidah mereka terjulur memanjang sampai ke perut mereka dan keluar beraneka kotoran. "Mereka adalah org yg minum arak, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN KEDUA BELAS - Diiringi dari kubur dengan wajah yg bersinar-sinar laksana bulan pernama. Mereka melalaui titian siratul mustaqim seperti kilat. Maka datanglah suara Allah memaklumkan, "Mereka adalah org yg beramal soleh dan banyak berbuat baik. Mereka menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat 5 waktu, ketika meninggal dunia mereka sudah dalam keadaan bertaubat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah syurga. Mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah yang Maha Pengasih..."




JIKA ENGKAU MAHUKAN KEMESRAAN DENGAN ALLAH, MAKA GARANGLAH TERHADAP DIRIMU SENDIRI. JIKA ENGKAU MERASAKAN MANISNYA BERHUBUNG DENGAN ALLLAH, TAHULAH ENGKAU BETAPA PERITNYA BERPISAH DENGANNYA.

0 comments: