Friday, December 9, 2011

Kisah Cawan


Kisah ini merupakan satu teladan kepada kita semua tentang kenapa selama ini kita sering ditimpa dugaan yang adakalanya sukar untuk kita tanggung dan terlalu menyakitkan.  
Al-kisah bermula…
Sepasang datuk dan nenek pergi belanja di sebuah kedai cenderamata untuk mencari hadiah buat cucu mereka. Kemudian mata mereka tertuju kepada cawan yang cantik.

"Lihat cawan itu," kata si nenek kepada suaminya.

"Kau betul, inilah cangkir tercantik yang pernah aku lihat," ujar si datuk.

Pada ketika mereka mendekati cawan itu, tiba-tiba cangkir yang dimaksud berbicara,"Terima kasih untuk perhatian anda, perlu diketahui bahwa aku dulunya tidak cantik. Sebelum menjadi cawan yang dikagumi, aku hanyalah selonggok tanah liat yang tidak berguna.

Namun suatu hari ada seorang penjunan dengan tangan kotor melempar aku ke sebuah roda berputar. Kemudian ia mulai memutar-mutar aku hingga aku merasa pening. Stop ! Stop ! Aku berteriak. 

Tetapi orang itu berkata, 'Belum !' Lalu ia mulai menyodok dan meninju aku berulang-ulang.

Stop! Stop ! teriakku lagi. Tapi orang ini masih saja meninjuku, tanpa menghiraukan teriakanku.

Bahkan lebih buruk lagi ia memasukkan aku ke dalam api. Panas! Panas ! Teriakku dengan kuat. Stop ! Cukup ! Teriakku lagi.

Tapi orang ini berkata, 'Belum !' Akhirnya ia mengangkat aku dari api itu dan membiarkan aku sampai sejuk. Aku fikir, selesailah penderitaanku. Oh ternyata belum.

Setelah sejuk aku diberikan kepada seorang wanita muda dan ia mulai mewarnai aku. Asapnya begitu memualkan.

Stop ! Stop ! Aku berteriak.

Wanita itu berkata, ' Belum !' Lalu ia memberikan aku kepada seorang lelaki dan ia memasukkan aku sekali lagi ke api yang lebih panas dari sebelumnya

! Tolong ! Hentikan penyiksaan ini ! Sambil menangis aku berteriak sekuat-kuatnya.

Tapi orang ini tidak peduli dengan teriakanku. Ia terus membakarku. Setelah puas "menyiksaku" kini aku dibiarkan sejuk. Setelah benar-benar sejuk seorang wanita cantik mengangkatku dan menempatkan aku dekat kaca.

Aku melihat diriku.Aku terkejut sekali. Aku hampir tidak percaya, kerana di hadapanku berdiri sebuah cawan yang begitu cantik. Semua kesakitan dan penderitaanku yang lalu menjadi sirna tatkala kulihat diriku.

" Datuk dan nenek itu terdiam membisu. Lalu diceritakan kisah itu kepada cucunya.


 Pengajaran:
Seperti inilah kehidupan membentuk kita. Dalam perjalanan hidup akan banyak kita temui keadaan yang tidak menyenangkan, sakit, penuh penderitaan, dan banyak air mata. Tetapi inilah satu-satunya cara untuk mengubah kita supaya menjadi 'cantik'.

Jangan lupa bahawa dugaan yang kita alami tidak akan melebihi kekuatan kita. Ertinya tidak ada alasan untuk tergoda dan jatuh dalam dosa apabila anda sedang menghadapi ujian hidup, jangan kecil hati, kerana Tuhan sedang membentuk anda. Bentukan-bentukan ini memang menyakitkan tetapi setelah semua proses itu selesai. Anda akan melihat betapa cantiknya Tuhan membentuk anda untuk kehidupan yang lebih baik dan bermakna di hari kemudian dan hari pembalasan (akhirat).

Semoga bermanfaat..Wallahu’alam. 

Monday, December 5, 2011

Hari Asyura


Assalamualaikum semua :)
Sepertimana yang kita tahu, esok adalah hari selasa, 6hb bersamaan 10 Muharram.
Pernah dengar bubur Asyura :) 
Bubur Asyura paling femes adalah bubur Asyura kampung bharu, KL.
Setakat ni yg aku dengar la.
So, nak share sama2 apa yang kita boleh buat sempena Hari asyura nie :)


1. Melapangkan masa/belanja anak, suami & isteri (member nak belanja aku sok boleh =p)
fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.


2. Memuliakan fakir miskin
fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.


3. Menahan marah
fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya dalam golongan org yg redha.


4. Menunjukkan orang yg sesat (tolong org sesat jalan pun boley =p)
fadhilat - Allah akan menunjukkan cahaya iman dalam hatinya.


5. Menyapu/mengusap kepala anak yatim
fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.


6. Bersedekah 
fadhilat - Allah akan menjauhkan daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti - henti dari kecil hingga mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada fakir miskin di dunia ini.


7. Memelihara kehormatan diri
fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.


8. Mandi sunat
fadhilat - Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu.
lafaz niat - 'sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Ta'ala'


9. Bercelak
fadhilat - Tidak akan sakit mata pada tahun itu.


10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1000x
fadhilat - Allah akan memandangnya dengan pandangan rahmat diakhirat nanti.


11. Sembahyang sunat 4 rakaat
fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya.
lafaz niat - 'sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura 4 rakaat kerana Allah Ta'ala'
                     (rakaat 1 dan ke-2 lepas al-Fatihah baca Qulhuwallah 11x)


12. Membaca 'Hasbiyallahu wani'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru'


13.  Menjamu orang berbuka puasa
fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian org Islam berbuka puasa.




14. Puasa
fadhilat - Diberi pahala 1000x haji, 1000x umrah dan 1000x syahid dan diharamkan daripada neraka.
lafaz niat - 'sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kera Allah Ta'ala'




Wallahu'alam. InsyaAllah, tapi jangan mengharapkan balasan dengan setiap apa yg kita lakukan. Niat je apa yg kita buat kerana Allah :)
Hidup di dunia yang sementara ni lah tempat untuk kita kumpul bekalan buat kehidupan di akhirat nanty :)
Selamat beramal :)


Doa Pada Hari 'Asyura
Mari manfaatkan momen hari 'Asyura, hari yang penuh keutamaan dan kemuliaan dengan memanjatkan doa.
حَسْبُنَااللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيْلُ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيْرُ
سُبْحَانَ اللَّهِ مِلْءَالْمِيْزَانِ وَمُنْتَهَى الْعِلْمِ وَمَبْلَغَ الرِّضَاوَزِنَةَالْعَرْشِ
لاَمَلْجَأَ وَلاَمَنْجَأَ مِنَ اللَّهِ اِلاَّ اِلَيْهِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَدَدَالشَّفْعِ وَالْوِتْرِ
وَعَدَدَكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ كُلِّهَانَسْأَلُكَ السَّلاَمَةَبِرَحْمَتِكَ يَااَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
وَلاَحَوْلَ وَلاَقُوَّةَاِلاَّبِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظِيْمِ
وَهُوَحَسْبُنَ وَنِعْمَ الْوَكِيْلُ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيْرُ
وَصَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

"Hasbunallahu wani'mal wakiilu ni'mal maulaa wani'man nashiiru
Subhanallahi mil-al miizaani wa muntahal 'ilmi wa mablaghar ridhaa wazinatal 'arsyi
Laa malja-a walaa manja-a minallahi illa ilaihi subhaanallahi 'adadasy syaf'ir wal witri
Wa 'adada kalimaatillahittaammaati kulliha nas-alukas salaamata birahmatika yaa arhamar raahimina
Walaa haula walaa quwwata illa billahil 'aliyyil 'azhiimi
Wa huwa hasbuna wa ni'mal wakiilu ni'mal maulaa wa ni'man nashiiru
Wa shallalahu 'alaa sayyidina muhammadin wa 'alaa aalihi washahbihii wasallam"

Ertinya:
"Cukuplah Allah menjadi sandaran kami, dan Dia sebaik-baik Pelindung, sebaik-baik kekasih, dan sebaik-baik Penolong. Maha Suci Allah sepenuh timbangan, sesempurna ilmu, sepenuh keridhaan dan timbangan 'arsy. Tidak ada tempat berlindung dan menyelamatkan diri dari Allah, kecuali hanya kepada-Nya. Maha Suci Allah sebanyak bilangan genap dan ganjil, dan sebanyak kalimat Allah yang sempurna, kami memohon keselamatan dengan rahmat-Mu wahai Dzat Yang Paling Penyayang diantara semua yang penyayang. Dan tiada daya upaya dan kekuatan, kecuali dengan pertolongan Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung. Dan Dialah yang mencukupi kami, sebaik-baik Pelindung, sebaik-baik kekasih, dan sebaik-baik Penolong. Semoga rahmat dan salam Allah tetap tercurah kepada junjungan kami Nabi Muhammad, teriring keluarga dan sahabat beliau."



Wednesday, November 30, 2011

Tazkirah Hati :)

Setiap manusia pasti akan lalai pada satu ketika dari mengingati Allah.
Aku juga tak lari kealpaan itu. 
Memang sungguh zikrulmaut itu perlu ada dalam diri setiap hamba Allah,
untuk kita ingat yg hidup di dunia adalah sementara :)


Allah juga sentiasa menyuruh hambaNya sentiasa bertaubat kerana manusia juga tidak lekang dari melakukan kesilapan dan kesalahan sama ada pada diri sendiri, saudara seIslam dan sebagainya.
Hanya pada Allah kita pohon keampunan dan berusaha untuk tidak megulangi kesilapan yang sama :)


Allah telah menciptakan alam dengan 1001 penuh dengan hikmah dan nikmat.
Mata sendiri tak mampu untuk mentafsirkan kaindahan dan kebesaran ciptaan Tuhan.
Ingatlah yang kita punya lagi satu mata, iaitu MATA HATI :)
Gunakanlah dengan sebaiknya :)


Hati adalah ibu kepada segala penyakit.
Ubatilah hati, maka badan pun InsyaAllah akan sehat :)


Jangan sampai jadik macam ni :)






Sunday, November 27, 2011

BLACK- SCHOLES-MERTON MODEL



CHANGES IN STOCK PRICES




     The graphs shows that as the current stock price increase, the call price also increase which means call options become more valuable as the stock price increases. Meanwhile, put options behave in the opposite way from call options: they become less valuable as the stock price increases as we can see from the graphs.


CHANGES IN VOLATILITY



     Volatility is simply a measure of risk (uncertainty), or variability of price of an option's underlying security. Volatility of a stock price is a measure of how uncertain we are about future stock price movements. Higher volatility estimates reflect greater expected fluctuations (in either direction) in underlying price levels. 

     This expectation generally results in higher option premiums for puts and calls alike. As we can see from the graph, the values of both calls and puts increase as volatility increases. 


CHANGES IN STRIKE PRICES

     The strike price is defined as the price at which the holder of an options can buy (in the case of a call option) or sell (in the case of a put option) the underlying securities when the option is exercised. Hence, strike price is also known as exercise price.



  According to the graph above for call options, the blue one is the line for the call option's price. The call option price is going down as far as the strike price is going up. This symbolizes that the higher the strike price, the cheaper the option.

     Conversely, for put option, we can see from the above graph, the red line one is the put price. The theory same goes for put option's price as mentioned for call option's price above. The price is going up throughout the increasing of the strike price, so we can say the higher the strike price, the more expensive the option.

     The strike price intervals vary depending on the market price and asset type of the underlying.


CHANGES IN TIME



Based on the graph above, blue line represent the call price and the red line represent the put price. As we can see, the call price is going up as time increases and same goes to the put price, the put price is going up as time increases.

This indicates that as long as the period of the maturity date is long, so there is high possibility that the call and put price to  be increases because the price is more volatile.


CHANGES IN INTEREST RATE



     An increase in interest rates will tend to increase call prices and decrease put prices. To understand why this is, think about the effect of interest rates in the context of comparing an option position to simply owning the stock. 

     For call option, it is much cheaper to buy a call option than 100  shares of the stock, the call buyer is willing to pay more for the option when rates are relatively high, since they can invest the differences in the capital required between the two positions.

     While for put options, however, higher interest rates are disadvantageous. When interest rates are higher, investors lose more interest while waiting to sell the underlying when using puts. Thus, the opportunity cost of waiting is higher when interest rates are higher. 

Pengakhiran


Okeh, Assalamualaikum and salam sejahtera semua :)
Betapa malu, kecewa, sedih apabila sesuatu yg aku simpan tu dah tak menjadi jihad aku. 
Kalau korang2 memang follow blog aku and pernah terbaca entry aku yang nie,aku sebenarnya dah gagal.
Dia dah tahu. I keep it for almost three years man!
Aku tak kesah dikecewakan. Aku boleh sembuh. Aku hanya perlukan masa.
Masa. Aperpun, masa yang Allah kurniakan je boleh tolong aku.
Sometimes, i'm sick for all of this.
It's enough la. Kalau fikirkan pun takkan bawak ke mana.
Ingat Kemah, kau dalam proses membaiki diri sekarang~

Belajar dari pengalaman adalah guru yang paling baik. Jatuh pada lubang yang sama adalah suatu kebodohan.


Aperpun, banyak lagi cabaran yang akan mendatang.
Kekecewaan mengajar kita utk berhenti berharap pada sesuatu yang belum pasti.
Kesedihan ni taklah seberapa jika dibandingkan dengan kecewanya Nabi kita 
apabila umatnya sendiri menolak dakwahnya.

"Maka sifat sabar itu adalah sikap yang baik, dan hanya Allah sahajalah tempat meminta pertolongan" (Surah Yusuf:18)

Go on with ur life! 
Stop crying and membazirkan air mata kamu utk benda yg worthless tu!!
Chaiyok2! :)

Setiap perkara ada gantinya. Setiap perlakuan ada ganjarannya. Setiap kejadian ada hikmah di sebalik kejadiannya.

Give spirit for urself :)
Have a nice day fren!
Always optimis key :)

Antara akhlak orang yang berjaya adalah optimis dan tidak berputus asa, mampu memperbaiki kesalahannya dan keluar daripada krisis serta mengubah kerugian menjadi keuntungan!



Tuesday, November 22, 2011

Berkat Waktu Dhuha =)


Assalamualaikum dan salam sejahtera =)
Tanak cakap banyak2.
Sekadar mengajak kawan-kawan untuk mengerjakan solat sunat dhuha =)
Tak susah pun and hanya amik masa yg sekejap.
Fadhilat pun dapat banyak.
Moh le kiter :)


Doa Setelah Solat Dhuha

“Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikannya adalah kecantikanMu, keindahannya keindahanMu, kekuatannya kekuatanMu, kekuasaannya kekuasaanMu dan perlindungannya perlindunganMu. Ya Allah, jika rezeki masih di langit, turunkanlah, jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, kecantikanMu, keindahanMu, kekuatanMu, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh"

Alunan Doa Setelah Solat Sunat Dhuha oleh UNIC


Jadi, jom sama-sama kita istiqamah solat sunat dhuha tiap-tiap hari. Tak lama. 5-7 minit sahaja. Apalah sangat jika nak dibandingkan dengan ber"facebook" berjam-jam. Dan tak susah pun. Tak cayo, meh den nak koba ha:

  1. Ambil wudhuk dipunca air mutlak berdekatan
  2. Carilah tempat yang tenang untuk solat
  3. Niat, "sahaja aku solat sunat dhuha, 2 rakaat kerana Allah Ta'ala"
  4. Rakaat pertama, disarankan membaca Surah Al Fatihah diikuti Surah As Shams
  5. Rakaat kedua pula, disarankan membaca Surah Al Fatihah diikuti Surah Ad Dhuha
  6. Selesai memberi salam, bertasbihlah pada Allah sebanyak yang mungkin
  7. Berdoa seperti doa yang tertera di atas
Amacam, kan den dah koba sonang. Jadi, apo tunggu laie, jom kita istiqamah. Takdo alasan kato takdo maso. Kalu ado yang koba takdo maso tu, den tahu apo sobab eh. Tak lain tak bukan, membongkang sampai tongahari la tu. Udah-udah la tu jang, moh kito buek dan istiqamah bondo baik ni pulak ha. Moh kito ber"cinta" dengan Maha Pengasih pulak di pagi-pagi hari kito. Pasti "Indah Cinta Di Waktu Dhuha". Ronung-ronungkan dan selamek beramal kato orang nogori sembilan(^,-). ~allahummar zuqnal istiqamah.

Tuesday, November 15, 2011

All About Spirit =)

Xda apa yang ingin dibicarakan.
Hanya sekadar sedang muhasabah hati =)










Sentiasa ingat bahawa ujian mematangkan kita untuk menempuh 
perjalanan hidup yang akan datang =)

Monday, November 7, 2011

Suatu Ketika Dulu~

Assalamualaikum and selamat sejahtera :)
Rini aku nak share sal impian.
Setiap orang ada cita-cita kan. 
Ada matlamat dan tujuan untuk dicapai.
Begitu juga me! :)
Dulu time kecik-kecik cikgu selalu tanya kan.
"Dah besar nanti kamu nak jadi apa?"
ataupun, "Apa cita-cita kamu?"
Kalau aku memang dari kecik aku teringin nak jadik akauntan. 
And, Alhamdulilah, Allah dah bukak peluang tu untuk aku, 
just tinggal aku kene usaha sungguh-sungguh untuk capai cita-cita aku tu. 
Tapi kan, aku ada gak impian untuk buat dua benda nie. 
Aku xtau la aku ada peluang ke tak nak buat dua benda nie.
Apa benda tu? hehehe...
Okay, yang pertama..... aku teringin nak jadi cashier.
asal aku tengok cashier ni macam bosan jer? huhu...
Yerla, setiap kali cuti ker, aku selalu berhajat nak kerja. 
Tapi pasti akan ditentang keras oleh mak aku.
So, aku pun terpaksa lupakan niat suci aku untuk jadi part timer as cashier. huhuhu...
Duduk la rumah menjahit, basuh baju, lipat baju, masak and bla bla bla.....
Kenapa aku teringin nak jadik cashier?
Hehehe... 
Sebab aku tengok cam best jer cashier kat kedai-kedai tu tekan-tekan mesin cashier tu.
Pegang duit jer keje dier.. Best2 :) teruja aku nak main benda tu.

Okay, secondly, aku teringin nak jadi suara latar katun.
lecturer aku penah sarankan aku katun nie. hahaha... boboboboboboboiii

ini memang cartoon feveret family aku :)
Hahaha... Oit2.. jangan gelak. Aku sorang ja boleh gelak. 
Hahaha.. bagi yg xmengenali aku, mesti pelik kan.
Tapi, tahlah. Aku ase cam dengan anugerah semulajadi Allah pada aku nie,
xda ker company anime nak amik aku jadi suara latar katun.
hahaha... Aku pun nak gelak ngan kehendak aku nih. 
InsyaAllah, ada rezeki, hope one day dapatlah tercapai hajat aku nih. hehe..
Ok then, taknak membebel panjang2.
Marilah kita sama-sama berusaha untuk mencapai cita-cita kita 
demi kehidupan yang lebih baik dimasa akan datang.
Jangan lupa sertakan doa dan tawakkal pada Allah atas usaha yang telah kita lakukan.
Kalau xdapat apa yang kita impikan, jangan terlalu kecewa kerana Allah telah berfirman,
"Kita merancang dan Allah jua merancang, dan perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan"
Allah tahu apa yg terbaik untuk setiap hamba-hambaNya :)
So then, all the best and adios~ :)

Saturday, November 5, 2011

Eid Adha :)



Assalamu’alaikum,
Selamat Hari Raya Aidiladha diucapkan buat semua umat Islam di muka bumi ini :) 
Setakat manakah renungan kita sempena kejadian Aidiladha? 
Adakah sama jer macam perayaan yang lain and xda bezanya?
Tanya sama iman kita :)
Sekadar perkongsian dari pembacaan saya untuk tatapan semua :)

The story of Ibrahim’s (Peace be upon him) sacrifice of Ismaeel (Peace be upon him) is probably the most famous story of Hajj and one that we all memorize.

Ibrahim (Peace be upon him) saw a vision of himself slaughtering his son, knowing that it’s a command from Allah (Subhanahu Wa Ta’ala), he spoke to his son Ismaeel (Peace be upon him) about his vision and the obedient son dutifully agreed. As Ibrahim (Peace be upon him) was taking his son to the slaughter location, shaytaan appeared 3 times in 3 different locations “advising” Ibrahim to abandon his task and go back home with his son. Angel Jibreel came down and told Ibrahim that this is shaytaan trying to tempt him from obeying Allah, he should throw 7 pebbles at him and he’ll disappear.

When they reached the designated spot, Ibrahim placed his son Ismaeel face down on the ground, reached for his son’s neck with the knife and pulled it! Nothing happened. He did it again, nothing happened. He tried a third time but still, nothing happened and the miracle occurred. Allah (Subhanahu Wa Ta’ala) says in the Quran: “So when they had both submitted their wills (to Allah, and he had laid him prostrate on his forehead (for sacrifice), We called out to him “O Abraham!.” “Thou hast already fulfilled the vision!” – thus indeed do We reward those who do right. For this was obviously a trial- And We ransomed him with a momentous sacrifice: And We left (this blessing) for him among generations (to come) in later times” (Al-Saffat, Verses 103-108).



Here’s the productivity lesson I wanted to share with you: remember the part when Shaytaan was coming to “advise” Ibrahim not to obey Allah? This is the sort of “advice” that we mostly fall for each day that makes us unproductive! Shaytaan each day turns up and tells you “no need to work on that project..it’s too hard, leave it today, you seem tired”.. OR “you can’t do that, you’re too young/old/stupid/busy to work on this project, someone else will do it.”

Day in and day out he comes to us and distracts us, acting as our trusted advisor to stay away from good deeds an keep us lazy and unproductive. Today, I want you to pelt shaytaan with stones of knowledge, hard work, sincerity and perservance whenever you hear such ‘advice’ from him!

P.S. Don’t forget it’s the day of Arafat today! Make the most of it and if you can, fast it as well. Please don’t forget the ProductiveMuslim team in your duas!



Nota kaki: sumber daripada ProductiveMuslim :)

Friday, November 4, 2011

Monolog Dalaman


xpayah nak bercinta sangat la kemah! 
belajor dulu.
ingat mak...
ingat abah...
ko harapan mak ngan abah.
jangan sesekali kecewakan dorang yg dah penat besarkan ko.
ko takkan terbalas jasa mak ngan abah.
Belajar betul2.
go kemah chan! Chaiyok2! :)
even ada quotation yg cakap
"woman can forgive but never forget"
berusahalah, untuk lupakan. haiyakkk.....


dugaan akan menjadikan anda lebih matang. percayalah! :)
so, kuatkan semangat dan terus melangkah ke hadapan. 
kepada wanita diluar sana, jangan terlalu lemah dan cepat putus asa.


pelangi yg cukup indah menanti anda dihadapan sana. 
anda hanya perlu melangkah beberapa step lagi yg kadangkala ada kesukarannya,
tapi kemanisan kejayaan akan dirasai beserta kenikmatannya 
jika diiringi dengan usaha yg kuat dan tawakkal pada Allah.
Allah tahu apa yang terbaik buat kita kan :)
All da best! :)

Sunday, October 30, 2011

Seuntai Rasa




Apabila berbicara tentang remaja saja, kerapkali akan dikatkan dengan cinta.
Mengapa?
Mungkin pada usia remaja mereka mengalami fasa ingin disayangi, ingin diambil berat, 
dan semuanya lah ingin.
 Ya, aku akui, aku juga pernah merasai benda yang sama. 
Tapi, aku selalu, fikir, xboleh ke alam remaja yang aku sedang lalui ni tanpa rasa begitu?
Kalau me and the gang cherita pasal perasaan ni, memang kalau sepanjang perjalanan 
dari Perlis sampai ke Johor takkan habis punyalah. 
Untuk sedapkan hati, aku selalu bertanya pada diri aku sendiri.
Percaya pada jodoh Tuhan tak?
Bagi mereka yang beragama Islam haruslah akan menjawab "ya" kan?
So, kenapa nak pening2 nak bercinta lah, ape lah.
 Tak fikir ke, kalau putus cinta nanti akan sakit hati jer. 
Tiba-tiba ada satu suara mencelah "Dah perasaan tu datang sendiri, bukan saya yang mintak. 
Cinta tu kan fitrah"
Ya, memang. Aku tahu. Aku pun pernah bercinta.
 Aku pun pernah kecewa bercinta. Tapi tyme aku bercinta taklah kemaruk mana.
 Means xda pun nak keluar2 dating ke, gayut berejam-rejam ke dan sebagainyalah.




Apa yang aku perhatikan sepanjang aku menempuh jerih perit kehidupan ni,
 berdasarkan pengalaman kawan2 sekeliling,
 bercinta ni banyak deritanya daripada manisnya.
Kalau bahasa basi-basi nya, lagi banyak racun dari madu la.
 Ada yang sampai nak bunuh diri la. Nangis berbulan-bulan. 
Tak mahu makan lah. And macam macam lagi lah bentuk penyeksaan yang ada.
Aku bersyukur la aku tak pernah rasa semua tu. 
"Ya Allah, jauhkanlah aku dari semua perkara-perkara tu Ya Allah" Amiinn...


Okeh, ni satu bab aku nak share. Pernah dengar tak kawan makan kawan? 
Umpama ikan haruan yang makan anaknya sendiri la. 
Aisy.. Ape jenis manusia la ni kan. Seriau aku. Tade perasaan agaknyer.
 Biarlah mereka dengan dunia mereka.
 Doakanlah manusia jenis ni diberikan hidayah oleh Allah.
Kita sebagai hambaNya ni sentiasalah berusaha perbaiki diri untuk menjadi insan yang lebih bagus
 sebagai bekalan untuk akhirat kelak :)

Okies, dah malas nak fikir bab tu. Aku ase, aku tunggu mak aku carikkan untuk aku jelah. 
Tayah la aku susah-susah nak fikir. 
Buat sakit otak je kan. 
Sampai masa, adalah. kalau xda and xsempat kat dunia ni, 
kat akhirat nanty InsyaAllah :)


Okies, life aku sekarang stable. Little bit tension coz dah nak start mid sem. 
Cuti pun ada latihan menembak lagi. 
Dengan sakit aku yang tak sembuh-sembuh lagi.
Tapi, always remember nakemah, every ujian yang Allah bagi, 
untuk mendekatkan lagi hablu minallah kite.
 Pengalaman hidup akan mematangkan kita.
 Always think positive and u'll be ok :)
Buat kamu-kamu di luar sana, bersabarlah di setiap ujian dan dugaan yang Allah bagi.
 Ujian tanda Allah sayang kat kita. 
Balas balik rasa sayang kita pada Allah dengan berusaha untuk menjadi Muslim/Muslimah yg solehah.
(Berkata-kata memanglah senang, tapi nak mengejakannya tu, masyaAllah) 
Takpe, Allah pun dah berfirman,
 "Siapa usaha lebih, dia akan dapat lebih" 
Be strong girl! :)