Monday, July 4, 2011

Sugar Gliders


Hello everyone! =)
Okay, do you know what kind of animal above? Kepada yang dah menonton Majalah 3 minggu lepas mesti tahu kan. Okeh, saya perkenalkan haiwan di atas namanya Sugar Gliders. OMG2!! Sangat kiut! Masa tengok dokumentari Majalah 3 pasal binatang nie tetiber terus teringat satu peristiwa yg berlaku masa kat campus suatu masa dulu.

Kemah: (Ternampak sorang boys bawak binatang nie atas bahu dier)---sangat tertarik dan terus mendekati lelaki tersebut walaupun tak kenal =) "Eh2, apa nie? chomellnyer!"
Unknown: Ni monyet.
Kemah: Eleh, nek membohong agak2 la kan. (Macam la aku nie bangang sgt tak tau monyet tu macam mana)
Tanpa mempedulikan loya buruknyer; "Nak pegang boleyh?"
Unknown: Peganglah =) (sambil tersenyum)---mungkin kelakar tengok gelagat aku waktu itu.
Kemah: Lembunya bulu dier! Dahlah comel plak tu! Dier xlari ker?
Unknown: Xla. Dia jinak.
Kemah: Okeh, tengs yer =) (Berlalu pergi dengan perasaan geram coz nak jugak menatang tu satu!)

Sumpah memang aku suka sangat Sugar Gliders nie coz teramat la comel dan manja! Sangat la sesuai untuk aku yg masih kesunyian nih. Hehehe... Sebagai peneman untuk menghiburkan hati. Give me one please!! Aper susah, beli jer la kan. Nak mintak2 plak. You know what? Harga dier beratus key! Aku xpunya kemampuan untuk membelinya dengan status aku sbg seorang student sekarang nie. Walau bagaimanapun, aku berazam untuk memilikinya suatu hari nanti. ^^,

Mungkin Sugar Gliders nie belum ramai yang tahu sebab asal dier bukan daripada Malaysia pun. Mereka2 nie berasal dari Australia and Indonesia. Mereka perlukan penjagaan yang rapi. Mandi pon xley sesuka hati nak mandikan. Takut diserang demam or selesema. Life dorang lebih kurang cam kelawar gak. Siang tido, malam aktif giler. Time malam mereka akan memburu serangga. hehe.. Untuk maklumat lanjut pasal Sugar Gliders nie boleh la Klik Sini and Sini or Sini pon boleyh =) Dan, untuk permulaan mengambil menatang nie sebagai teman korang, eloklah membelinya pada usia mereka 3 bulan. So nanty dorang akan anggap korang mummy or daddy dorang. haha. xderlah. Just kidding! 

Okeh, kalau rasa2 berkemampuan and minat serta yakin boleyh jaga dorang dengan baik, bolehlah dapatkan dorang di pasaran yg masih belum luas lagi. Try la search2 or googling2. Sekarang dah ramai peminat menatang nih. Cer tgok sini =) Dengan membela binatang ni kompom korang akan menjadi seorang yang lebih manja dan caring! hahahaha... Aku tayah ada pon memang dah semula jadi manja+caring. (yuck! puji diri kot)
Sugar Glider juga punya aksesori tau. Pouches, cage, tempat dorang maen and macam2 la. jenguk2 la sini, sini pon boleyh, or sini dan jugak sini =) Lebih senang jenguk jer blog pemilik sugar gliders yg masuk majalah 3 ritu =) banyak info pasal Sugar Gliders kat sini coz beliau membela 5 ekor Sugar Gliders dengan jayanya. 

Antara masalah yang sering dihadapi oleh kebanyakan Sugar Gliders adalah Obes! Ingat human jer ker obes? Dorang pon ada risk untuk obes tau. So, bawaklah dorang gi jogging. hehe.. Korang pon boleyh kurus sekali. Maen2 jer =) Korang kene la sediakan tempat untuk dorang exercise. Searh la kat kedai aksesori dorang. Mesti ada punya. Okeh, untuk kesekian kalinya, lau ada sapa2 nak hadiahkan aku Sugar Gliders, aku mengalu2 kan key =) hehehehehe.. Ti aku peluk cium korang (for ladies only! ^^,) 

0 comments: