Sunday, January 8, 2012

Tension! =_="



Assalamualaikum and salam sejahtera :) 


Okai, di kala tengah sibuk final ni, aku FRUST!
ottoke~~ why?
baru satu paper habis kot.
4 papers more to go~~
ohohohohoho....
huz like my mind is now flying to the sky...
bila nak abes exam ni +_+"
okay2, aku tak nak membiarkan entry aku kali nie sia2.
hehehe...
just nak share 2 benda yang aku penah alami and aku rasa cam pelik.


1st situation:
Location: Masjid Negara
Lepas aku selesai solat, tetibe nampak sorang muslimah nie. she's praying but nampak kaki. it's not just "ter"nampak kaki. but i think memng cara dia solat camtu coz dia tak pakai telekung pun. dia just pakai baju yg foreigner selalu akan pakai bila nak masuk Masjid Negara. Aku start musykil......... maka, bermula lah perbicaraan aku dan sahabatku:


me: pah, nampak tak ape aku nampak?
pah: nampak.
me: boleh ke ek solat camtu? cam pelik jer. bukan kene tutup aurat ke solat?
pah: maybe dia ikut mazhab lain kot.
me: o0o0o0o.......


*ayat tak 100% tulen dari perbualan asal =p


2nd situation:
Location: Rumah Ukhti
Kami selalu menunaikan solat waktu secara berjemaah dan kebiasaannya apabila waktu subuh, ukhti ni yg akan menjadi imam. tapi setiap kali solat dia takkan membaca doa qunut. 1st time aku ingat dia lupa. then, bila dah selalu buat, aku pun musykil dan ragu2. aku pun memulakan perbualan lagi:


me: akak, akak memang solat subuh tak baca doa qunut ea?
kakak tu: aah, memang pun. atas keterangan suami akak, doa qunut pun bukanlah amalan Nabi. Nabi hanya membaca ketika dalam keadaan tertentu. contohnya macam nak perang ker. suami dan ayah akak pun tak baca doa qunut jugak. tapi, bukanlah bermakna salah kalau kita amalkan. 
me: o0o0o0o0o..... yeker.. baru tau. 


okai, sesapa ada pendapat lain atau ilmu pengetahuan yang berkaitan bolehlah dikongsikan bersama yer =)
pada saya, selagi mana amalan tu tak bertentangan dengan syariat, tak salah pun kalau kita nak buat =)
cuma, bila kita ada hujah kenapa kita buat dan kenapa kita tak buat, akan lebih bagus =)
sekian, assalamualaikum dan semoga sentiasa mendapat hidayah Allah ^^,
ameen.........

0 comments: