Sunday, September 14, 2014

Derma Darah

Asalamualaikum and salam sejahtera :)

oke u olls.. dah baca tajuk kat atas? baguss!
di disi, hamba nak menyeru kepada semua rakyat Malaysia, marilah kite beramai2 menderma darah! Ayuh!!! mari kite serbu Pusat Darah Negara dengan membawa darah2 kite yg sihat untuk membantu mereka yg memerlukan! ayuhh!!! hahaha... (hello, aku serius okke!)



btw, pagi tadi aku baru derma darah, and the sad things is, aku sedih! 
sebab macam xramai. so, aku nak mengajak kome2 yang cukup syarat jom la try derma darah. best tau! macam feeling like satu kepuasan tgk darah keluar! hahaha... (sory banyak merapu

oke then, skroll down for the terms and condition in blood donour: (copy dr website nie)
    anda adalah antara kumpulan umur 18-60 tahun.
    berat badan anda 45 kg atau lebih.
    haemoglobin anda adalah 12.5 gm% minimum.
    derma darah terakhir anda sekurang-kurangnya 90 hari sebelum ini (3 bulan).
    anda sihat dan tidak menderita malaria, tifus atau penyakit berjangkit lain di masa lalu.
    anda telah makan dan mendapat tidur yang mencukupi.
Jika anda memenuhi syarat-syarat di atas, tahniah. Anda berpotensi untuk menjadi penderma!!

Anda TIDAK BOLEH menderma jika anda mempunyai keadaan ini ..
    sejuk / demam dalam 1 minggu terakhir.
    di bawah rawatan dengan antibiotik atau ubat lain.
    masalah jantung, hipertensi, epilepsi, diabetes (pada terapi insulin), sejarah kanser, buah     pinggang kronik atau penyakit hati, pendarahan kecenderungan, penyakit kelamin dll.
    pembedahan utama pada 6 bulan terakhir.
    vaksinasi dalam masa 24 jam terakhir.
    mengambil minuman beralkohol dalam masa 24 jam terakhir.
    mengalami serangan pengsan semasa derma terakhir.
    telah secara teratur menerima rawatan dengan produk-produk darah.
    berkongsi jarum untuk menyuntikkan dadah / memiliki sejarah ketagihan dadah. 
    mempunyai hubungan seksual dengan rakan kongsi yang berbeza atau dengan individu     berisiko tinggi .
    telah diuji positif untuk antibodi terhadap HIV .
    mempunyai tatoo, semi-kekal make up atau rawatan kosmetik yang melibatkan kulit     menusuk dalam 6 bulan terakhir.
    mendapat rawatan gigi (ekstraksi, tampalan, pembersihan, pemulihan) 
        * Untuk pembersihan atau tampalan: sampai hari selepas rawatan 
        * Untuk ekstraksi, saluran akar gigi atau pembedahan gigi: 72 jam asalkan ada pemulihan       penuh
 
Wanita TIDAK BOLEH menderma jika mereka memiliki keadaan ini ..
    mereka hamil
    mengalami keguguran dalam 6 bulan terakhir telah hamil / menyusui dalam satu tahun     terakhir.
    mereka dapat menderma selepas 6 minggu selepas kelahiran biasa dan ketika mereka     tidak menyusui. 
    mereka mengalami menstruasi berat atau kram menstruasi.

Oke then u olls, jangan takut untuk menderma sebab sekarang before kene cucuk dengan jarum yg besar tu, (hihihihihi) korang akan diberi bius dulu. soooooooooo.... xsakit pon! hehe..... 
And just for sharing, tiap kali aku nak derma darah, mesti tekanan darah aku rendah. so, apa aku buat, aku makan bebanyaaaakkkk before aku derma darah. kalau xjalan jugak, aku kene exercise sikit pastu minum air bebanyak. haha... keyla, adios and selamat beramal! =)

0 comments: