Monday, October 25, 2010

Kelas Halaqah Terakhir...


Hari nie merupakan hari terakhir kelas halaqah aku dengan ustaz yg cukup aku kagumi;
USTAZ AIZUDDIN
So, aku pon amik peluang tanya macam2 soklan yg terlintas kat minda aku~
Tapi, xley ar tnya bnyak2 ngat coz nanty apa plak member2 aku cakap,
nak conquer ustaz sorang nampak.... hehehehe.....
Antara soklan yg ku sempat tnya ustaz adalah:

1) Adakah org kafir yg nak peluk Islam cukup sekadar mengucap 2kalimah syahadah?
Ustaz: Ya. Walaupun dia xmenzahirkan, tp disisi Allah, dia telah memeluk Islam.

2) Habis tu, dorang nie perlu sunat ke tak??
Ustaz: kalau lelaki, perlu... perempuan, xyah pon xpa...

3) Hurm... Kalau org yg berzina, mengandung, then dia kawen b4 dia lahirkan anak tu, boleh ker dia "bin" kan anak dia tu pada suami dia?
Ustaz: Sekiranya lepas dia kawen dan baby tu ada lam perot dia melebihi tempoh 6 bulan (bape hari ntah, luper..^_^...) b4 dia bersalin, hukumnya boleh.. tapi lau kurang drpd tu, xleyh.. lau ikut kebiasaan negara kita, kene "bin" kan dgn Abdullah...

4) Boleh tak kita dedahkan aurat kita pada non-Muslim bila kita dok lama ngan dorang?? Contohnya cam PLKN ar.... Adakah boleh dikategorikan sebagai darurat??
Ustaz: Tak boleh... Dikhuatiri, dorang akan bukak keaiban kiter.. tapi, sekarang ada perbezaan pendapat, kerana zaman sekarang cara hidup berbeza.. Untuk memudahkan wanita.... (benda nie ustaz pon xsure sgt)

5) Ustaz, caner ek bg lelaki yg lembut2 tuh?? kira cam pondan ar.. kadang2, tu memang fitrah dorang ke ek??
Ustaz: hahaha... itu saya xboleh nak cakap.. coz kadang2 memang semula jadi.. tapi, ada ja yg suka buat2.. tapi lau yg buat2 tu of coz la dosa besar jawabnya...

6) Kenapa lelaki sangat dilarang untuk memakai sutera ea??
Ustaz: Sebab lelaki yg gagah takkan nak pakai sutera?? sedangkan sutera itu lembut dan untuk wanita..

7) Lelaki xleyh pakai emas puteh ker?? -ni soklan dr Syira-
Ustaz: Tak boleh sebab ianya still mengandungi unsur emas...

8) Caner ek, saya sampai masjid lambat, pastu tazkirah dah mula, tapi saya solat dulu. then, tengah solat tu, dalam masa yg sama, saya terdengar sekali tazkirah tu???
Ustaz: hahaha.. tu masalah khusyuk.. bukannya masalah nak menghukum.. (nie soklan dari wajdi.. -buat ku tergelak ja-)

p/s: jawapan dr ustaz tu ayat ku sendiri tapi xlari la dari jawapan yg ustaz bg...


0 comments: